Naprapati

Ordet naprapati betyr å korrigere årsak til lidelse. Ordet er satt sammen av det tsjekkiske ordet «napravit», som betyr å korrigere, og det greske ordet «Pathos» som betyr lidelse. Naprapati er en manuell behandlingsform som tar sikte på å normalisere problemer i bevegelsesapparatet, og da spesielt lidelser i rygg og nakke, sener, muskler og ledd.

Som naprapater konsentrerer vi oss om å finne den underliggende årsaken til pasientens smerte. Vi behandler muskler, nerve- og leddplager ut ifra et helhetssyn.

Vi er nå over 400 yrkesaktive naprapater i Norge. Naprapati er en av de største formene innen avansert manuell medisin i Norden. I Sverige og Finland er det over 1200 naprapater. I Sverige og Finland ble naprapater en autorisert yrkesgruppe i 1994.

Behandlingsformen oppsto i USA, og kommer egentlig fra kiropraktikken. Den ble utformet av Oakley Smith, som var forsker og lærer ved Palmer- instituttet. Han konsentrerte seg ikke bare om ryggraden, men også om hele skjelettet, og ledd, sener og muskler knyttet til dette.

Dette gjør naprapaten

Det første besøket hos naprapaten innledes alltid med en samtale om pasientens plager. Her avdekkes tidligere sykdommer, eventuelt operasjoner, arbeidsforhold, trening og annet som kan være viktig for å finne årsaker til smertene.

Deretter gjøres ett manuelt neurologisk status, for å avdekke om smerten kommer fra for eksempel en annen underliggende/ alvorlig sykdom, eller prolaps. Så følger en undersøkelse for å finne eventuelle forstyrrelser i bevegelsesmønsteret. Dersom undersøkelsen antyder at smerten ikke kommer fra bevegelsesapparatet, sendes pasienten videre til lege.

Behandlingen vil, ved første konsultasjon, ha fokus på å få kjent gjennom muskulatur og bindevev, samt sjekke bevegelsesomfanget i ryggsøyle og ledd. Påfølgende behandlinger vil følge opp funnene herfra, og ha fokus på å normalisere bevegelighet, og minske smerter.

Våre tjenester

Hva er naprapati

Behandlingsteknikker

Jeg bruker anerkjente manuelle behandlingsteknikker, som er individuelt tilpasset hver enkelt, for å få den beste effekten.

Bedriftsavtale

Jeg tilbyr behandling av muskel og leddplager for bedrifter i nærmiljøet.
Spar penger ved å forebygge!

Mandag - 07:45 - 15:00
Tirsdag - 08:45 - 17:00